Svendborg Kammermusikforening



Obo, fløjte, klaver (koncert 486)


Steinaa søstrene

Onsdag
10. oktober 2018
Kl. 19:30


Borgerforeningen


Eva Steinaa,obo. Maria Steinaa,fløjte. Galya Kolarova,piano.
KONCERTEN 11/3 ER AFLYST, MEN SPILLES I STEDET DEN 10. OKTOBER KL. 19.30 SAMME STED.



Program:
Carl Philipp Em. Bach Triosonate i d-mol for fløjte, obo og klaver. Wq 145
Francis Poulenc Sonate for fløjte og klaver
Felix Mendelssohn 6 duetter for fløjte, obo og klaver, op 63 (Oprindeligt skrevet for to vokaler)
Robert Schumann 3 romancer for obo og klaver, op 94
Ignaz Moscheles Concertante for fløjte, obo og klaver i F-dur.

Eva Steinaa (f. 1993) begyndte at spille obo som 9-årig og blev som 17-årig optaget på Det Kgl. Danske Musikkonservatorium. Hun er elev af solooboist Joakim Dam Thomsen (Det Kgl. Kapel) og professor Max Artved og debuterede fra solistklassen i april 2017. Siden 2015 har hun desuden modtaget undervisning af en af verdens førende oboister, solooboist fra Royal Concertgebouw Orchestra, Alexei Ogrintchouk.
Allerede i juni 2013 fik hun kontrakt som 1. solo-oboist i Sønderjyllands Symfoniorkester, og i oktober 2013 vandt hun stillingen som 1. solo-oboist i DR Symfoniorkestret.
Eva Steinaa har været solist med flere af landets symfoniorkestre, hvor hun bl.a. har spillet de to store obokoncerter af W. A. Mozart og Richard Strauss. Tre gange har hun været finalist og vinder af 2. pris i Øresunds Solistkonkurrencen samt vundet guld i Berlingske Musikkonkurrence i 2009. Eva Steinaa er flere gange blevet hædret med priser som f.eks. P2 Talentpris 2014 og i 2015 både Den Norske Solistpris, Gladsaxe Kommunes Musikpris og Léonie Sonning Talentpris.

Maria Steinaa (f. 1993) begyndte at spille fløjte som 9-årig og blev som 17-årig optaget på Det Kgl. Danske Musikkonservatorium med Toke Lund Christiansen som underviser. Desuden har hun taget Masterclasses hos Andrés Adorján, Ulla Miilmann and Pierre-Yves Artaud.
Også hun har været finalist i Øresunds Solistkonkurrencen og vundet priser, bl.a. Berlingske Musikkonkurrence. Hun modtog Léonie Sonnings Talentpris i 2014 og studerede derefter hos Andreas Blau fra Berliner Philharmonikerne.

Galya Kolarova er født i 1985 i Bulgarien. I 2004 blev hun optaget ved Det Kongelige Danske Musikkonservatorium med prof. José Ribera som lærer. Hun færdiggjorde sin kandidatuddannelse i 2009 med topkarakter og blev umiddelbart herefter optaget i solistklassen hos docent Bohumila Jedlickova. I 2008 blev hun optaget på Accademia Musicale Santa Cecilia i Bergamo, Italien, hvor hun studerede hos prof. Konstantin Bogino. Derudover har hun deltaget i flere masterclasses, bl.a. Teppo Koivisto (Finland), Boris Berman (USA), Pnina Salzman (Israel), Leif Ove Andsnes (Norge) og Jacob Lateiner (USA).

Galya Kolarova har optrådt som solist og kammermusiker i mange lande og har desuden vundet flere internationale priser, bl.a. førsteprisen som solist med orkester i festivalen "Musica in Laguna" i 2009 i Chioggia, Italien. Derudover har hun modtaget mange legater, herunder Jacob Gades legat i 2010 og Augustinus Fonden i 2011.


Foto: Dmitri Golovanov


koncert 488 Alena Walentin og Dahlia Strygetrio


Dahlia Strygetrio

Alena Walentin

Søndag
4. november 2018
Kl. 15:30


Borgerforeningen


Alena Walentin, fløjte. Emma Steele, violin, Sune Ranmo, bratsch. Dorothea Wolff, cello


Program:
Mozart Fløjtekvartet i D-dur K285 (1777)
Mozart Divertimento for strygetrio K.563 (1788)
Kodály Intermezzo for strygetrio (1905)
Paul Ben-Haim Serenade for fløjte og strygetrio (1952)




koncert 489 Nightingale String Quartet


Nightingale String Quartet

Søndag
25. november 2018
Kl. 15:30


Borgerforeningen


Gunvor Sihm, violin. Josefine Dalsgaard, violin. Marie Louise Broholt Jensen, bratsch. Louisa Schwab, cello


Program:
Haydn strygekvartet opus 33 nr. 3 "Fuglen"
Holmboe strygekvartet nr. 15
Langgaard variationer over "Mig hjertelig nu længes"
Sjostakovitj strygekvartet nr. 9




koncert 490 Den franske strygekvartet VOCE


quatuor VOCE

Lørdag
2. februar 2019
Kl. 15:30


Borgerforeningen





Program:
Britten Three Divertimenti
Debussy Strygekvartet opus 10
Bartok Strygekvartet nr. 1




koncert 491 Genhør med den japanske pianist Kotaro Fukuma


Kotaro Fukuma

Søndag
17. marts 2019
Kl. 15:30


Borgerforeningen





Program:
Mozart sonate i D-dur K576
Beethoven sonate i c-mol opus 111
Schubert sonate i B-dur D960




koncert 492 Musica Ficta


Musica Ficta

Søndag
7. april 2019
Kl. 15:30


Sct. Nicolai Kirke


Kammerkoret Musica Ficta under ledelse af Bo Holten


Program:
Orlando di Lasso Lagrime di San Pietro
(Sankt Peters Tårer)

Lagrime di San Pietro
(7 SANGERE OG BO HOLTEN.
Lassus’ tonesætninger af ”Petri tårer”om Peters anger over tre gange at have forrådt Jesus, viser komponisten fra den mest mystiske, ydmyge, men samtidig farverige og originale side. Det var i de sidste leveår, at Lassus helligede sig kompositionen af 21 syvstemmige satser, hvoraf de 20 første er tonesætninger af Luigi Tansillos ”Lagrime di San Pietro”. Disse bodfærdige tekster, der i originalen løber til over 1000 vers, var uhyre populære i slutningen af 1500-tallet som opbyggelig læsning.
I fortolkningerne af de 20 strofer træder mesteren frem: som Beethoven i sine sidste kvartetter, Mahler i sin 9. symfoni og Wagner i Parsifal sammenfatter Lassus et langt musikerlivs erfaringer 
i en sublim og timelang ytring af stor udtryksstyrke. Som epilog til de tyve satser har Lassus selv digtet teksten til den latinske motet“Vide homo”, som dybt bevægende kroner og afslutter et formidabelt livsværk af afklaret skønhed og serenitet. Selv skrev Lassus om sit værk: ”Ligesom dagen er smukkest ved solnedgangstide, så har jeg måske præsteret noget af mit smukkeste her i mit livs skumring”. Tre måneder senere var Lassus selv borte.


ALDRIG BARE EN KONCERT
Med ubøjelig vilje til bestandig, gennem de sidste 22 år, at præsentere koncertprogrammer, ja koncertprojekter, der er konciperet som helheder, forligger nu vores tilbud til koncertarrangørerne for hele 2018.
Musica Fictas program-motto ALDRIG BARE EN KONCERT fortæller om denne vilje til at koncertoplevelsen skal være en ubrudt helhed som skærper lytterens oplevelse af musikken ud
fra dens historiske, stilistiske og ideologiske udgangspunkt. Tiden er for længst løbet fra tilfældigt sammensatte programmer der hjernedødt aflirer forskellige kompositioner i en rækkefølge, der ikke giver mening. For at levendegøre den enestående 1000-årige vesteuropæiske musikalske kanon er det nødvendigt at anskue musikken i en større sammenhæng - simpelthen for at kunne forstå den. Musik skal, lige så vel som litteratur og billedkunst, forstås, og ikke bare konsumeres som en ligegyldig strøm af kønne lyde, for det vil svare til at læse en bog på et sprog man ikke forstår. Også musik er et sprog der skal... forstås!
Musica Ficta tilbyder derfor stolt følgende koncertprojekter. Alle har de en indre sammenhæng der vil give lytteren et bredere per- spektiv hvormed man kan forstå musikken, indse hvorfor den er, som den er, og hvad den har at sige.
Bo Holten