Svendborg Kammermusikforening



koncert 490 Den franske strygekvartet VOCE


quatuor VOCE

Lørdag
2. februar 2019
Kl. 15:30


Borgerforeningen


Sarah Dayan. Cécile Roubin. Guillaume Becker. Lydia Shelley.


Program:
Britten Three Divertimenti
Debussy Strygekvartet opus 10
Bartok Strygekvartet nr. 1

Fransk strygekvartet i Guldsalen.

Siden deres debut i 2004 har den franske QUATUOR VOCE været internationalt anerkendt som en af den unge generations mest fascinerende strygekvartetter. De fire musikere, Sarah Dayan og Cécile Roubin, violiner, Guillaume Becker, viola og Lydia Shelley, cello, er blevet betegnet som Rising Stars og har spillet i nogle af Europas mest prestigefyldte haller som Concertgebouw (Amsterdam), Konzerthaus (Wien), Barbican (London), Philharmonie (Paris) – og nu er Svendborg Kammermusikforening så heldig at kunne præsentere en af verdens bedste, unge strygekvartetter i Guldsalen (Svendborg).
Musik af nyere og helt nutidige komponister udgør en vigtig del af kvartettens repertoire, men de gamle klassikere er naturligvis også en fast del af programmet. VOCE har fået flotte anmeldelser for deres indspilninger af Beethovens og Schuberts kvartetter, og senest har de indspillet både Brahms’ og Mozarts strygekvintetter samt en meget anmelderrost indspilning med musik fra starten af det 20. århundrede, bl.a. Béla Bartóks strygekvartetter. ’The Strad’ roser kvartetten for dens ‘finesse, smukke klang, fremragende sammenspil, præcise intonation, fine rytmik og masser af karakter’.
På programmet ved lørdagens koncert står tre meget forskellige værker af komponisterne Benjamin Britten fra England, Claude Debussy fra Frankrig og Béla Bartók fra Ungarn. På hver deres måde viser værkerne udviklingen af europæisk, klassisk musik omkring og efter år 1900. I ’Three Divertimenti’ kommer Brittens meget komplekse formsprog til udtryk, mens Bartóks kompakte stil i Strygekvartet nr. 1, der delvist er inspireret af folkemusikken, modsvarer Debussys svævende, impressionistiske klangverden i Strygekvartet opus 10.
QUATUOR VOCE har vundet adskillige priser ved internationale konkurrencer i både Geneve, Cremona, Wien, Bordeaux, Graz og London, og er i deres karriere desuden meget optaget af at formidle den klassiske musik til børn og unge.
Billetter fås på Nembillet eller ved indgangen, pris kr. 150,-
Koncerten finder sted i Guldsalen i Borgerforeningen lørdag den 2. februar kl. 15.30.


koncert 491 Genhør med den japanske pianist Kotaro Fukuma


Kotaro Fukuma

Søndag
17. marts 2019
Kl. 15:30


Borgerforeningen





Program:
Mozart sonate i D-dur K576
Beethoven sonate i c-mol opus 111
Schubert sonate i B-dur D960

Det var den nuværende formand, der oplevede, at den unge japanske pianist "væltede" Pianosalon Christophori i Berlin, hvilket førte til en koncert her i marts 2017. Sjældent har vi fået så mange positive tilbagemeldinger fra publikum som efter den koncert.
Fukuma er født i Tokio og uddannet i Paris og Berlin. Han har spillet alle de "rigtige" steder: Wigmore Hall, Lincoln Center, Konzerthaus og Philharmonie i Berlin, Gewandhaus, Carnegie Hall osv.

„A fabulous artist... and a prince among peers.“ The Independent

"Der fabelhafte junge Japaner" - Berliner Morgenpost


koncert 492 Musica Ficta


Musica Ficta

Søndag
7. april 2019
Kl. 15:30


Sct. Nicolai Kirke


Kammerkoret Musica Ficta under ledelse af Bo Holten


Program:
Orlando di Lasso Lagrime di San Pietro
(Sankt Peters Tårer)

Lagrime di San Pietro
(7 SANGERE OG BO HOLTEN.
Lassus’ tonesætninger af ”Petri tårer”om Peters anger over tre gange at have forrådt Jesus, viser komponisten fra den mest mystiske, ydmyge, men samtidig farverige og originale side. Det var i de sidste leveår, at Lassus helligede sig kompositionen af 21 syvstemmige satser, hvoraf de 20 første er tonesætninger af Luigi Tansillos ”Lagrime di San Pietro”. Disse bodfærdige tekster, der i originalen løber til over 1000 vers, var uhyre populære i slutningen af 1500-tallet som opbyggelig læsning.
I fortolkningerne af de 20 strofer træder mesteren frem: som Beethoven i sine sidste kvartetter, Mahler i sin 9. symfoni og Wagner i Parsifal sammenfatter Lassus et langt musikerlivs erfaringer 
i en sublim og timelang ytring af stor udtryksstyrke. Som epilog til de tyve satser har Lassus selv digtet teksten til den latinske motet“Vide homo”, som dybt bevægende kroner og afslutter et formidabelt livsværk af afklaret skønhed og serenitet. Selv skrev Lassus om sit værk: ”Ligesom dagen er smukkest ved solnedgangstide, så har jeg måske præsteret noget af mit smukkeste her i mit livs skumring”. Tre måneder senere var Lassus selv borte.


ALDRIG BARE EN KONCERT
Med ubøjelig vilje til bestandig, gennem de sidste 22 år, at præsentere koncertprogrammer, ja koncertprojekter, der er konciperet som helheder, forligger nu vores tilbud til koncertarrangørerne for hele 2018.
Musica Fictas program-motto ALDRIG BARE EN KONCERT fortæller om denne vilje til at koncertoplevelsen skal være en ubrudt helhed som skærper lytterens oplevelse af musikken ud
fra dens historiske, stilistiske og ideologiske udgangspunkt. Tiden er for længst løbet fra tilfældigt sammensatte programmer der hjernedødt aflirer forskellige kompositioner i en rækkefølge, der ikke giver mening. For at levendegøre den enestående 1000-årige vesteuropæiske musikalske kanon er det nødvendigt at anskue musikken i en større sammenhæng - simpelthen for at kunne forstå den. Musik skal, lige så vel som litteratur og billedkunst, forstås, og ikke bare konsumeres som en ligegyldig strøm af kønne lyde, for det vil svare til at læse en bog på et sprog man ikke forstår. Også musik er et sprog der skal... forstås!
Musica Ficta tilbyder derfor stolt følgende koncertprojekter. Alle har de en indre sammenhæng der vil give lytteren et bredere per- spektiv hvormed man kan forstå musikken, indse hvorfor den er, som den er, og hvad den har at sige.
Bo Holten