Svendborg Kammermusikforening



Eskær Trio. (koncert 487)


Eskær Trio.

Søndag
9. september 2018
Kl. 15:30


Borgerforeningen


Julie Eskær, violin. Emilie Eskær, cello. Charlotte Thaning, piano.


Program:
Sjostakovitj Trio opus 8 nr. 1, c-mol
Johs. Brahms Piano Trio nr. 2, opus 87
Felix Mendelssohn Klavertrio nr 1, d-mol, opus 49




Obo, fløjte, klaver (koncert 486)


Steinaa søstrene

Onsdag
10. oktober 2018
Kl. 19:30


Borgerforeningen


Eva Steinaa,obo. Maria Steinaa,fløjte. Galya Kolarova,piano.
KONCERTEN 11/3 ER AFLYST, MEN SPILLES I STEDET DEN 10. OKTOBER KL. 19.30 SAMME STED.



Program:
Carl Philipp Em. Bach Triosonate i d-mol for fløjte, obo og klaver. Wq 145
Francis Poulenc Sonate for fløjte og klaver
Felix Mendelssohn 6 duetter for fløjte, obo og klaver, op 63 (Oprindeligt skrevet for to vokaler)
Robert Schumann 3 romancer for obo og klaver, op 94
Ignaz Moscheles Concertante for fløjte, obo og klaver i F-dur.

Eva Steinaa debuterede fra solistklassen i april 2017 men har været solist med flere af landets symfoniorkestre, hvor hun bl.a. har spillet de to store obokoncerter af W. A. Mozart og Richard Strauss. Eva Steinaa er flere gange blevet hædret med priser som f.eks. P2 Talentpris 2014 og i 2015 både Den Norske Solistpris, Gladsaxe Kommunes Musikpris og Léonie Sonning Talentpris på 60.000 kroner.

I juni 2013 fik Eva Steinaa kontrakt som 1. solo-oboist i Sønderjyllands Symfoniorkester, og i oktober 2013 vandt hun stillingen som 1. solo-oboist i DR SymfoniOrkestret.

Måneden efter koncerten i Svendborg er hun solist i Strauss obokoncert med DR Symfoniorkesteret.

"Eva Steinaa viste med sit velgørende, ukrukkede obospil endnu en gang, hvilken fremragende musiker hun er", skrev Peter Dürfeld i Kristeligt Dagblad maj 2015.


Oboisten Eva Steinaa debuterer fra DKDM's solistklasse 26. april 2017 kl. 19.30 i Konservatoriets Koncertsal

Eva Steinaa (f. 1993) begyndte sin obo-undervisning som 9-årig på Købehavns Musikskole hos musikskolelærer Eva Holck. Som 15-årig blev hun optaget på Sankt Annæ Gymnasiums MGK-linje og har modtaget undervisning af solooboist i Det Kongelige Kapel Joakim Dam Thomsen og træblæserprofessor Max Artved.

Som 17-årig blev Eva Steinaa optaget på Det Kongelige Danske Musikkonservatorium og går nu i solistklassen samme sted. Siden 2015 har hun desuden modtaget undervisning af en af verdens førende oboister, solooboist fra Royal Concertgebouw Orchestra, Alexei Ogrintchouk.

Eva Steinaa har været solist med flere af landets symfoniorkestre, hvor hun bl.a. har spillet de to store obokoncerter af W. A. Mozart og Richard Strauss. Tre gange har hun været finalist og vinder af 2. pris i Øresunds Solistkonkurrencen samt vundet guld i Berlingske Musikkonkurrence i 2009. Eva Steinaa er flere gange blevet hædret med priser som f.eks. P2 Talentpris 2014 og i 2015 både Den Norske Solistpris, Gladsaxe Kommunes Musikpris og Léonie Sonning Talentpris på 60.000 kroner.

I juni 2013 fik Eva Steinaa kontrakt som 1. solo-oboist i Sønderjyllands Symfoniorkester, og i oktober 2013 vandt hun stillingen som 1. solo-oboist i DR SymfoniOrkestret.

Foto: Dmitri Golovanov


koncert 488 Alena Walentin og Dahlia Strygetrio


Dahlia Strygetrio

Alena Walentin

Søndag
4. november 2018
Kl. 15:30


Borgerforeningen


Alena Walentin, fløjte. Emma Steele, violin, Sune Ranmo, bratsch. Dorothea Wolff, cello


Program:
Mozart Fløjtekvartet i D-dur
Mozart Divertimento K.563
andre ikke fastlagte værker andre ikke fastlagte værker

“Alena is one of the most brilliant of the rising stars of the flute in the world. Listen, and you will enjoy!
She has tremendous energy and understanding, and can make you laugh and cry.”
William Bennett, OBE

“Alena is a wonderful player with a beautiful tone and a bubbly personality that shines through on stage. Alena demonstrated a rich and vibrant sound across all the registers…received a well-deserved standing ovation.”
Pan, British Flute Society magazine
Ved sommerens International Flute Convention i Minneapolis, USA, spillede Alena fløjtekvintet i fornemt selskab ved en gallakoncert. Udover fløjteverdenens nestor, Wlliam Bennett, medvirkede solofløjtenisterne fra Chicago Symphony Orchestra), Los Angeles Philharmonic Orchestra ogToledo Symphony Orchestra).

Alena Walentin er bosat i London og har givet koncerter i en lang række af Storbritanniens fineste koncertsale såsom Royal Festival Hall, Wigmore Hall, Barbican Hall, Bridgewater Hall, King’s Place, ved BBC Proms i Royal Albert Hall, på BBC Radio 3 samt på Buckingham Palace. Hun har desuden turneret i Canada, Japan, Singapore, Taiwan UK, USA, Rusland, Tyskland, Østrig, Spanien og Danmark.


koncert 489 Nightingale String Quartet


Nightingale String Quartet

Søndag
25. november 2018
Kl. 15:30


Borgerforeningen


Gunvor Sihm, violin. Josefine Dalsgaard, violin. Marie Louise Broholt Jensen, bratsch. Louisa Schwab, cello


Program:
Haydn strygekvartet opus 33 nr. 3 "Fuglen"
Holmboe strygekvartet nr. 15
Langgaard variationer over "Mig hjertelig nu længes"
Sjostakovitj strygekvartet nr. 9




koncert 490 Den franske strygekvartet VOCE


quatuor VOCE

Lørdag
2. februar 2019
Kl. 15:30


Borgerforeningen





Program:
Britten Three Divertimenti
Debussy Strygekvartet opus 10
Bartok Strygekvartet nr. 1




koncert 491 Genhør med den japanske pianist Kotaro Fukuma


Kotaro Fukuma

Søndag
17. marts 2019
Kl. 15:30


Borgerforeningen





Program:
Mozart sonate i D-dur K576
Beethoven sonate i c-mol opus 111
Schubert sonate i B-dur D960




koncert 492 Musica Ficta


Musica Ficta

Søndag
7. april 2019
Kl. 15:30


Sct. Nicolai Kirke


Kammerkoret Musica Ficta under ledelse af Bo Holten


Program:
Orlando di Lasso Lagrime di San Pietro
(Sankt Peters Tårer)

Lagrime di San Pietro
(7 SANGERE OG BO HOLTEN.
Lassus’tonesætninger af ”Petri tårer”om Peters anger over tre gange at have forrådt Jesus, viser komponisten fra den mest mystiske, ydmyge, men samtidig farverige og originale side. Det var i de sidste leveår at Lassus helligede sig kompositionen af 21 syvstemmige satser, hvoraf de 20 første er tonesætninger af Luigi Tansillos ”Lagrime di San Pietro”. Disse bodfærdige tekster, der i originalen løber til over 1000 vers, var uhyre populære i slutningen af 1500-tallet som opbyggelig læsning.
I fortolkningerne af de 20 strofer træder mesteren frem: som Beethoven i sine sidste kvartetter, Mahler i sin 9. symfoni og Wagner i Parsifal sammenfatter Lassus et langt musikerlivs erfaringer
i en sublim og timelang ytring af stor udtryksstyrke. Som epilog til de tyve satser har Lassus selv digtet teksten til den latinske motet“Vide homo”, som dybt bevægende kroner og afslutter et for- midabelt livsværk af afklaret skønhed og serenitet. Selv skrev Lassus om sit værk: ”Ligesom dagen er smukkest ved solnedgangstide, så har jeg måske præsteret noget af mit smukkeste her i mit livs skumring”. Tre måneder senere var Lassus selv borte.


ALDRIG BARE EN KONCERT
Med ubøjelig vilje til bestandig, gennem de sidste 22 år, at præsentere koncertprogrammer, ja koncertprojekter, der er konciperet som helheder, forligger nu vores tilbud til koncertarrangørerne for hele 2018.
Musica Fictas program-motto ALDRIG BARE EN KONCERT fortæller om denne vilje til at koncertoplevelsen skal være en ubrudt helhed som skærper lytterens oplevelse af musikken ud
fra dens historiske, stilistiske og ideologiske udgangspunkt. Tiden er for længst løbet fra tilfældigt sammensatte programmer der hjernedødt aflirer forskellige kompositioner i en rækkefølge der ikke giver mening. For at levendegøre den enestående 1000-årige vesteuropæiske musikalske kanon er det nødvendigt at anskue musikken i en større sammenhæng, - simpelthen for at kunne forstå den. Musik skal, lige så vel som litteratur og billedkunst, forstås, og ikke bare konsumeres som en ligegyldig strøm af kønne lyde, for det vil svare til at læse en bog på et sprog man ikke forstår. Også musik er et sprog der skal... forstås!
Musica Ficta tilbyder derfor stolt følgende koncertprojekter. Alle har de en indre sammenhæng der vil give lytteren et bredere per- spektiv hvormed man kan forstå musikken, indse hvorfor den er, som den er, og hvad den har at sige.
Bo Holten